Oeconkonference 1994Virksomhedens konkurrenceforhold
| |
Tid | Lørdag den 10. september 1994 |
Sted | Århus Universitet, auditorium 1 |
|
|
10.00-10.45
| Registrering Kaffe og rundstykker
|
10.45-11.00 | Velkomst v/ formanden
Dirigent Marketing Manager Steen Reves, cand.oecon.
|
11.00-12.00 | Om virksomhedens konkurrenceforhold generelt v/ professor Torben M. Andersen, vismand, ØI
Dansk økonomi oplever i øjeblikket en konjunkturvending. Hvad er drivkraften i denne udvikling, og hvilke muligheder er der for, at den kan omsætte sig i en varig forbedring af den økonomiske situation? Spørgsmålene er afgørende for virksomhedens fremtidige konkurrencesituation og behandles ved dels at se på de kortsigtede udsigter for faktorer som løn, rente, beskatning m.m. og dels ved at se på de mere langsigtede muligheder for at fastholde virksomhedernes konkurrencesituation i en verden med en stadig stigende international konkurrence. |
12.15-13.15 | Om konkurrencerådet v/professor Svend Hylleberg, formand for Konkurrencerådet, ØI
I disse år diskuteres det at lade offentlige og private virksomheder samarbejde på nogle områder, og konkurrere på andre. Dette åbner umiddelbart for en lang række konkurrenceretslige problemer vedrørende krydssubsidiering m.v. Hvad kan der gøres for at fremme en fair konkurrence i en sådan situation? |
13.15-14.30 | Frokost
|
14.30-15.30 | Virksomhedssamarbejde og kompetenceudvikling v/lektor Kent Nielsen, HHÅ
Netværkssamarbejde og strategiske alliancer er begreber, der har vundet indpas i de seneste års strategilitteratur. Desværre er den eksisterende viden om disse samarbejdsformer ikke videre tilfredsstillende. Foredraget tager udgangspunkt i en afklaring af det alt andet end entydige begreb: samarbejdssucces. Med udgangspunkt i danske erfaringer illustreres nogle af de faktorer, der har betydning for et ”succesrigt” virksomhedssamarbejde.
|
15.30-16.45 | Hvordan opnår man vedvarende konkurrencemæssige fordele v/ph.d.-studerende Martin Lippert Rasmussen, IfV
Hvorfor er ngole virksomhedere mere konkurrencedygtige end andre? Hvordan kunne japanske og sydkoreanske virksomheder på en dekade overtage førertrøjen som de mest profitable og innovative i en lang række industrier? Tænker man i traditionelle modeller, kan det være svært at se, hvordan virksomheder som GE, GM og Rank Xerox, der i slutningen af 70’erne var førende på deres felt, kunne blive indhentet af NEC, Toyota og Canon. Foredraget vil med dette udgangspunkt handle om virksomhedens evne til at opbygge en konkurrencemæssig fordel baseret på kompetencer snarere end på produkter.
|
16.45-17.15 | Opsamling og afslutning v/dirigenten
|
17.15-18.30 | Årsmøde i Oeconforeningen ifølge vedtægterne
|
19.00 | Middag på restaurant M/F Broen, Gammel Honnørkaj 7, 8000 Århus C
|